Wizyta gości z Maroka

W dniach 6-11 sierpnia mieliśmy zaszczyt gościć terapeutki z ośrodka dla dzieci niepełnosprawnych Centre Handicape w Biougra oraz pana Abdelaziza Moussaida - przewodniczącego Federacji Stowarzyszenia Osób o Potrzebach Specyficznych prowincji Chtouka Ait Baha, przewodniczącego Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych w Sidi Bibi oraz prezesa komitetu zarządzającego ośrodkiem dla dzieci niepełnosprawnych w Biougrze. Wizyta rozpoczęła się od uroczystego przywitania chlebem i solą w ośrodku w Trzebuniu. Podczas powitalnego wieczoru wysłuchaliśmy przemówienia oraz ciepłych słów ze strony Pani Dyrektor – Ewy Korcz, wójta gminy Dziemiany p. Leszka Pobłockiego oraz radnego gminy p. Alojzego Kuczkowskiego. Tego wieczoru nie zabrakło również wspólnych śpiewów zarówno w języku polskim, jak i w języku naszych gości. Po kolacji, nasi przyjaciele zmęczeni wielogodzinną podróżą udali się na odpoczynek, by zebrać siły na nadchodzące dni.

W niedzielny poranek po śniadaniu, pojechaliśmy do Szymbarku w celu zwiedzania Centrum Edukacji i Promocji Regionu. To miejsce, położone w samym centrum Kaszub okazało się dla nas niezwykłe. Goście z Maroka mieli okazję zobaczyć m.in. Najdłuższą Deskę Świata, na własnej skórze odczuć efekty zawirowań błędnika w ,,Domu do Góry Nogami’’ oraz pierwszy raz w życiu spróbować waty cukrowej. Prosto z Szymbarku udaliśmy się do Gołubieńskiego Ogrodu Botanicznego. Bogate kolekcje żywych roślin zgromadzonych na terenie Ogrodu, wywarły na wszystkich pozytywne wrażenie. Jeszcze tego samego dnia udaliśmy się do Stryszej Budy, gdzie oglądaliśmy wierne kopie najbardziej charakterystycznych obiektów Kaszub, Polski i Świata m.in. dom do góry nogami
z Szymbarku, Statuę Wolności, Big Bena. Z Kaszubskiego parku Miniatur udaliśmy się do Parku Gigantów znajdującego się tuż obok. Ogromne owady, przedmioty, kopia samolotu Tupolew, figurki zwierząt mieszkających w lesie to tylko niektóre atrakcje, które mieliśmy okazję tam zobaczyć.

Kolejnego dnia pojechaliśmy do Garczyna, aby spotkać się z podopiecznymi i terapeutami z OREW w Sierakowicach. W tym miejscu, wraz z naszymi gośćmi uczestniczyliśmy w poczęstunku, a zaraz po nim ubrani w kapoki wypłynęliśmy łodziami na Jezioro Garczyn. Kolejnym punktem poniedziałkowego wyjazdu był Zakład Porcelany Stołowej ,,Lubiana’’. Grupa z Maroka miała okazję zobaczyć jak wyglądają polskie naczynia- poznać ich wzornictwo oraz kształt. Po obiedzie pojechaliśmy do Wdzydz Kiszewskich
w celu zwiedzania tamtejszego Muzeum. Dawne chałupy, dwory, wiatraki, budynki gospodarcze i warsztaty rzemieślnicze to tylko niektóre obiekty budownictwa wiejskiego z Kaszub i Kociewia z którymi mogli zapoznać się nasi goście z Afryki. Wiernie odtworzone wnętrza z autentycznym wyposażeniem nadają temu miejscu niezwykły klimat, spotęgowany walorami otaczającej przyrody o czym mogli przekonać się nasi marokańscy przyjaciele. Na wtorek zaplanowaliśmy mnóstwo atrakcji dla naszych gości. Około godziny 10.00 wyjechaliśmy do Studzienic, gdzie czekała już na nas pływająca gastronomia VISTA, gotowa by zabrać nas w rejs po okolicznym jeziorze. W trakcie naszej wodnej podróży podziwialiśmy piękny krajobraz Kaszub zarówno ze środka naszej przeszklonej łodzi jak
i z tarasu. Kolejnym punktem dnia było zwiedzanie Zamku krzyżackiego w Bytowie. Grupa z Maroka chętnie przyglądała się wystawom o charakterze artystyczno- historycznym i etnograficznym znajdującym się w zamkowym muzeum Zachodnio- Kaszubskim. Po wizycie
w zamku pojechaliśmy na obiad, a tuż po nim udaliśmy się do Ośrodka Jeździeckiego Pegaz w Dziemianach, gdzie czekały nas zajęcia jazdy konnej. Chwile spędzone na stadninie dostarczyły nam wielu pozytywnych wrażeń, gdyż dla większości z naszych marokańskich przyjaciół był to pierwszy kontakt z koniem. Ostatni dzień pobytu naszych marokańskich gości, upłynął już nie tak intensywnie ale równie ciekawie co poprzednie dni. W środę przed południem odbyły się zajęcia z dogoterapii z p. Leszkiem Starościakiem, który
w placówce OREW Trzebuń oraz OREW Sierakowice prowadzi zajęcia dla naszych podopiecznych. Terapeutki z ośrodka dla dzieci niepełnosprawnych Centre Handicape w Biougra mogły na własnej skórze przekonać się, że kontakt z psem niesie za sobą wiele zalet. Tuż po zajęciach z dogoterapii, pojechaliśmy do miejscowości Dywan w celu zwiedzania zabytkowego drewnianego Młyna, liczącego ponad 100 lat. Malowniczy krajobraz i wnętrze młyna sprawiły, że w tym miejscu chciałoby się pozostać znacznie dłużej. Po powrocie
z Dywana, w trzebuńskim OREW-ie czekała na nas kolejna atrakcja. Pan Rodriguez wraz z p. Aromą przenieśli nas m.in. w świat starożytnych instrumentów. Wszyscy mieliśmy okazję poznać to z czego były wówczas wykonywane instrumenty oraz usłyszeć ich nietypowe brzmienie. Wiele radości przyniosło nam wspólne muzykowanie z wykorzystaniem marakasów i bębenków, wystukiwanie
i nauka rytmów. Warsztaty zakończyła relaksacja, która wprowadziła nas w bardzo przyjemny nastrój. Na środowe popołudnie nasi goście zaplanowali wieczór w stylu marokańskim. Zza zamkniętych drzwi kuchni wydobywał się piękny, magiczny zapach przygotowywanych potraw, który po pewnym czasie czuć było już w całym trzebuńskim ośrodku. Ten wieczór był z pewnością wyjątkowy. Stoły ozdobione flagami Maroko, tradycyjne potrawy w odpowiednich naczyniach przywiezionych przez gości, ich lokalna herbata oraz rozmaite przekąski przeniosły nas w świat naszych przyjaciół. Tego wieczoru część z nas miała okazję przebrać się w stroje kobiet mieszkających w tym regionie, a my wszyscy poznać marokańskie tańce oraz muzykę. Nasi goście z Maroka otrzymali upominki od pani dyrektor Ewy Korcz oraz wójta gminy Dziemiany- pana Leszka Pobłockiego, które będą przypominać o miłych chwilach spędzonych w Polsce. Z naszymi przyjaciółmi pożegnaliśmy się tylko na jakiś czas, gdyż otrzymaliśmy zaproszenie do Maroko
z którego z pewnością skorzystamy :)

Chcielibyśmy bardzo podziękować p. Beacie Burchert- Perlińskiej, pracownicy ambasady polskiej w Maroku za tłumaczenie wypowiedzi, pomoc podczas całej wizyty i za ogromne ciepło płynące z jej osoby :)