HONOROWY PATRONAT NAD PRZEDSIĘWZIĘCIEM OBJĘŁY:

(kliknij w logo, aby przeczytać dokument potwierdzający patronat)

 

        

 

Aktualny stan przygotowań do wyprawy - również na:

 

                     

 

W związku z wyjazdem pojawiła się u nas ekipa filmowa gdańskiej Panoramy. Oto materiał wyemitowany przez TVP Info o/Gdańsk w dniu 07.02.2013:

 

 

W S P O M N I E N I A  Z  P O D R Ó Ż Y:

 

Dzień czwarty - We are the World

 

Po sobotniej wizycie w ośrodku w Biougra pozostał niedosyt. Dzieci i rodzice z obu stron zdawali sobie sprawę, że relacje nawiązane podczas pierwszego spotkania mogą zostać jeszcze bardziej pogłębione, a tematów do skonfrontowania i wzajemnego porównania jest wiele. Wiele jest też rzeczy, o które jeszcze można zapytać. Założeniem na czwarty dzień pobytu w Maroku była też oczywiście integracja dzieci i rodziców poprzez wspólne zajęcia edukacyjne i zabawę.

 

Do ośrodka dotarliśmy ok. 10:30. Dla zapewnienia komfortu przeprowadzenia zajęć i umożliwienia bliższego poznania się, dokonaliśmy podziału nas samych na cztery grupy. Ich ilość odpowiadała ilości klas lekcyjnych w ośrodku. Już po kilku minutach z każdej z sal dobiegały odgłosy rozbawionych dzieci i ich opiekunów. Uczniowie każdej z nich witali się inaczej - od zwykłego podania ręki do gromkich śpiewów w obu językach.

 

 

Malowanie i kolorowanie było rozgrzewką dla głów i rąk przed wyzwaniem związanym z wzajemnym poznawaniem swoich imion za pomocą ich przepisywania. Jak się okazało - sztuka nie lada. Arabskie znaki alfabetu wymagają zdecydowanie większej precyzji przez co sprawiały nam problemy. Nasi nauczyciele okazali się wymagającymi - nie otrzymaliśmy taryfy ulgowej. Na szczęście okazało się, że większość nam znanych liter ma swoje odpowiedniki w znakach arabskich. Dlatego też bez problemu gospodarze tłumaczyli - a raczej zapisywali, w swoim języku nasze imiona. Dzięki zdumiewającym umiejętnościom lingwistycznym potrafili zapisać i poprawnie odczytać tak trudne dla obcokrajowców litery jak: ś, ź, ł...

 

 

Każda z sal zajęć po krótkim czasie nabrała swoistego charakteru. W jednej postawiono na naukę podstawowych słów i ich wymowy w obu językach. W innej doskonalono pisownię - porównując znaki obydwu alfabetów. Jeszcze w innej dominowały gry i zabawy ruchowe. Okazało się nawet, że mamy kilka podobnych zabaw, czasami różniących się nieco zasadami. Największym zainteresowaniem ze strony marokańskich dzieci i terapeutów cieszyły się natomiast zabawy z wykorzystaniem ruchów ciała i ich nazywaniem. Przebojem na korytarze ośrodka wdarł się pociąg do w rytm znanej melodii. Ostatnia sala natomiast szybko zrzuciła narzuconą pracę edukacyjną na rzecz zabawy w rytmach marokańskich przebojów dla dzieci i dyskotekowych.

 

W międzyczasie do ośrodka przybyła delegacja władz regionalnych i przedstawiciele zarządu głównego stowarzyszenia zajmującego się osobami niepełnosprawnymi. Jak się dowiedzieliśmy, nasza wizyta była dla ośrodka w Biougra pretekstem na zwrócenie uwagi na potrzeby dzieci niepełnosprawnych i konieczność zapewnienia im odpowiednich warunków do nauki i życia. Rozgłosu sprawie nadał fakt obecności lokalnych mediów.

 

 

Około godziny czternastej usiedliśmy do wspólnego obiadu przygotowanego przez rodziców i wychowawców marokańskich dzieci. Tym razem były to kotlety jagnięce podawane z chlebem i sałatką. Deser stanowiły świeże owoce.

 

Popołudniu wystawione zostały prace plastyczne dzieci. Mali Marokańczycy, jeszcze przed naszym przyjazdem, malowali swoje wyobrażenia na temat Polski i Polaków, a nasze dzieci dawały upust swoim wyobrażeniom Afryki i Maroka.

 

Kolejne godziny upłynęły pod znakiem zabawy dyskotekowej. W rytm arabskich i berberyjskich utworów bawili się wszyscy - nawet poważni do tej pory przedstawiciele urzędów państwowych. Wychowawczynie z ośrodka zaproponowały naszym koleżankom przymiarkę tradycyjnych strojów marokańskich. Widok naszych pań - niepowtarzalny.

 

Ten uroczy, pełen wzruszeń i radości dzień, zakończył się obietnicą kolejnego spotkania - już w środę!

 

Oto skrót filmowy prezentujący naszą wizytę w ośrodku w Biougra:

 

 

 

 

 

 

Przejdź do: <<< dzień pierwszy, dzień drugi, dzień trzeci, dzień piąty, dzień szósty, dzień siódmy/ósmy, poprzednie wpisy (przygotowania) >>>